Regulacje prawne - meble biurowe |
|
|
Regulacje prawne dotyczące wyboru mebli biurowych do stworzenia ergonomicznego stanowiska pracy przy komputerze
Zgodnie z Załącznikiem do Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 roku w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe pracodawca jest zobowiązany do zapewnienia minimalnych wymagań ergonomii jakie powinny spełniać stanowiska pracy z monitorami ekranowymi.
Wyposażenie stanowiska pracy oraz sposób rozmieszczenia elementów tego wyposażenia nie może powodować podczas pracy nadmiernego obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego i (lub) wzroku oraz być źródłem zagrożeń dla pracownika.
W Załączniku do rozporządzenia i w wytycznych do rozporządzenia zostały opisane wymagania dotyczące poniższych elementów stanowiska pracy.
1. Monitor ekranowy powinien zapewniać:
- wyraźne i czytelne znaki na ekranie
- stabilny obraz
- łatwą regulację jaskrawości i kontrastu
- możliwość pochylenia ekranu min. 200 do tyłu i 50 do przodu oraz obrót wokół własnej osi min. po 600 w obu kierunkach
- ekran powinien być pokryty warstwą antyodbiciową lub być wyposażony w odpowiedni filtr i być ustawiony tak, aby ograniczać olśnienie i odbicia światła
- powinna istnieć możliwość użycia oddzielnej podstawy pod monitor lub regulowany stół, tak aby monitor znajdował się poniżej linii oczu pracownika i kat obserwacji ekranu monitora był w zakresie 20-500 w dół
- powinien być ustawiony w odległości 40-75 cm od oczu pracownika
2. Klawiatura powinna:
- stanowić oddzielny element wyposażenia podstawowego stanowiska pracy
- umożliwiać przyjęcie pozycji, która nie powoduje zmęczenia mięśni rąk
- posiadać możliwość regulacji kąta nachylenia 0-150 i odpowiednią wysokość
- powinna być matowa, a znaki powinny być kontrastowe i czytelne
- być ustawiona w odległości min. 10 cm od krawędzi blatu
- być ustawiona na blacie stołu roboczego – szuflada pod klawiaturę NIE jest rozwiązaniem ergonomicznym!
3. Biurko pracownicze (stół roboczy) powinno:
- umożliwiać dogodne ustawienie elementów wyposażenia stanowiska pracy, w tym zróżnicowaną wysokość ustawienia monitora i klawiatury (z platformą obniżaną pod monitor i bez szuflady pod klawiaturę)
- być wyposażone w regulację wysokości w zakresie 64 – 84 cm, aby zapewnić naturalne położenie rąk przy obsłudze klawiatury (z zachowaniem co najmniej kąta prostego między ramieniem i przedramieniem) oraz odpowiednią ilość przestrzeni do umieszczenia nóg pod blatem stołu
- zapewniać ustawienie elementów wyposażenia w odpowiedniej odległości od pracownika, w zasięgu jego rąk, bez konieczności przyjmowania wymuszonych pozycji
- być matowe i jasne bez ostrych krawędzi.
4. Krzesło powinno posiadać:
- dostateczną stabilność, przez wyposażenie go w podstawę co najmniej pięciopodporową z kółkami jezdnymi
- wymiary oparcia i siedziska, zapewniające wygodną pozycję ciała i swobodę ruchów,
- regulację wysokości siedziska w zakresie 40-50 cm, licząc od podłogi,
- regulację wysokości oparcia oraz regulację pochylenia oparcia w zakresie: 5° do przodu i 30° do tyłu,
- wyprofilowanie płyty siedziska i oparcia odpowiednie do naturalnego wygięcia kręgosłupa i odcinka udowego kończyn dolnych,
- możliwość obrotu wokół osi pionowej o 360°,
- podłokietniki
Mechanizmy regulacji wysokości siedziska i pochylenia oparcia powinny być łatwo dostępne i proste w obsłudze oraz tak usytuowane, aby regulację można było wykonywać w pozycji siedzącej.
5. Stanowisko wyposażamy w uchwyt na dokumenty, jeśli przy stanowisku istnieje konieczność korzystania i przepisywania dokumentów. Uchwyt powinien:
- posiadać regulację wysokości, pochylenia oraz odległości od pracownika
- znajdować się przed pracownikiem - między ekranem monitora i klawiaturą - lub w innym miejscu - w pozycji minimalizującej uciążliwe ruchy głowy i oczu.
6. Na życzenie pracownika należy wyposażyć w podnóżek:
- o kącie pochylenia w zakresie 0-150
- wysokości dopasowanej do cech antropometrycznych pracownika
- powierzchnia podnóżka nie powinna być śliska, a sam podnóżek nie powinien przesuwać się po podłodze podczas używania.
Opracowano na podstawie: Załącznika do Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 roku w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe oraz Protokołu ergonomicznego przygotowanego przez Instytut Medycyny Pracy im. Prof. J. Nofera.
źródło: www.zdrowebiuro.pl |
|
|
|